تینا وب مرجع عکس, اخبار,بیوگرافی,مدل مانتو و لباس,دانلود آهنگ

تینا وب مرجع عکس, اخبار,بیوگرافی,جوک,مدل مانتو و لباس,دانلود آهنگ,سرگرمی

تینا وب مرجع عکس, اخبار,بیوگرافی,مدل مانتو و لباس,دانلود آهنگ

تینا وب مرجع عکس, اخبار,بیوگرافی,جوک,مدل مانتو و لباس,دانلود آهنگ,سرگرمی

طرز تهیه خورشت قورمه سبزی

طرز تهیه خورشت قورمه سبزی

طرز تهیه خورشت قورمه سبزی

خورشت قورمه سبزی از بین خورشت ها محبوبیت بیشتری در بین مردم ایران دارد و یک غذای خوشمزه اصیل و لذیذ ایرانی است به طوری که کمتر کسی پیدا می شود که عاشق قورمه سبزی نباشد. در پخت این خورشت از سبزی, گوشت, لیمو عمانی, گرد لیمو و ... استفاده می شود. در ادامه طرز تهیه خوشت قورمه سبزی جا افتاده و خوشمزه را با سبزی تازه و خشک از سری آموزش های آشپزی پارلین آماده کرده ایم که مشاهده می کنید.

 مواد لازم مقدار لازم
 گوشت ۳۰۰ گرم
 لوبیا چیتی یا قرمز  یک سوم لیوان
 شنبلیله خشک ۱ قاشق غذاخوری
 لیمو عمانی ۵ عدد
سبزی قورمه سبزی ۱ کیلو
پیاز درشت ۱ عدد
 گرد لیمو به مقدار لازم
نمک به مقدار لازم
فلفل به مقدار لازم
ادویه به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

طرز تهیه خورشت قورمه سبزی

  1. برای تهیه خورشت قورمه سبزی لوبیا را از شب قبل خیس می کنیم و دو سه بار آب ظرف را عوض می کنیم تا نفخ لوبیا برود سپس به همراه مقداری آب و کمی نمک بر روی حرارات قرار میدهیم تا کمی بجوشد.
  2. و در ظرفی جدا کمی آب ریخته و لیمو عمانی را در این ظرف بریزید تا کمی نرم شوند و بهتر است با چنگال آن ها را سوراخ کنید. پیاز را بعد از پوست کندن به صورت نگینی خرد کنید و در ظرفی مناسب با کمی روغن سرخ کنید تا طلایی شود.
  3. سپس گوشت را پس از خرد کردن داخل ظرف پیاز بریزید و تفت دهید تا گوشت سرخ شود و آب آن خارج شود سپس مقداری زردچوبه و فلفل قرمز به ظرف گوشت اضافه کنید و دوباره تقت دهید.
  4. حالا لوبیا را به ظرف گوشت اضافه کنید و مقداری هم آب اضافه کنید و صبر کنید تا نیم پز شوند. در این حین سبزی را که از قبل شسته و خرد کرده اید در تابه مناسب سرخ کنید و اگر از سبزی فریز شده استفاده می کند بهتر است سبزی را بدون اینکه بخ آن باز شود در تابه به همراه روغن سرخ کنید تا پس از سرخ شدن به صورت سیاه رنگ و لاستیکی نشود.
  5. بعد از اینکه مطمئن شدید لوبیا و گوشت نیم پز شده اند سبزی سرخ شده را به همراه لیمو عمانی و مقداری آب به ظرف گوشت و لوبیا اضافه کنید و صبر کنید تا خورش با حرارت ملایم بپزد و جا بیفتد. اگر آب قورمه سبزی شما زیاد است باید حرارت زیر خورشت را زیاد کنید و کمی بیشتر صبر کنید تا آب اضافی قورمه سبزی کشیده شود و سپس در انتها حرارت را به مدت ۵ دقیقه خیلی کم کنید تا کاملا رویش روغن بیندازد.
  6. بعد از پخت کامل خورشت نوبت اضافه کردن نمک, فلفل و گرد لیمو می باشد این مواد را هم به ظرف خورشت اضافه کنید. در صورت تمایل شما میتوانید مقداری آبلیمو هم به خورشت اضافه کنید تا مزه خورشت قورمه سبزی شما کمی ترش تر هم باشد.

طرز تهیه خورشت قورمه سبزی

نشانه های خورشت قورمه سبزی جا افتاده

یکی از نشانه های قورمه سبزی خوب پخته شده و جا افتاده این است که آب و دونش از هم جدا نباشد و وقتی هم روی برنج بریزید آب خورشت کف ظرف نرود و دون و سبزی های خورشت روی برنج بماند. یادتون باشه آب قورمه سبزی نباید زیاد باشه پس اگر دیدید گوشت و لوبیا شما کاملا پخته شده ولی هنوز قورمه سبزی تون آب زیادی دارد حرارت زیر قابلمه قورمه سبزی را زیاد کنید تا آبش بخار شود و در آخر هم به مدت ۵ دقیقه زیر حرارت قابلمه را کم کنید تا روی خورشت روغن بیندازد.

نکاتی در مورد سبزی خورشت قورمه سبزی

  • سبزی قورمه سبزی شامل تره، جعفری، کمی برگ چغندر یا اسفناج و در صورت تمایل، گیشنیز، شنبلیله است و برای اینکه قورمه سبزی شما خوشمزه تر و خوش رنگ تر باشد پیشنهاد می کنیم حتما از سبزی تازه استفاده کنید و اگر موقع خرد کردن سبزی های شما آب انداخت این آب را دور نریزید و به خورش اضافه کنید. و هیچ وقت سبزی ها را زیاد سرخ نکنید چون هم رنگش تیره تر می شود و هم خواص غذایی اش را از دست میدهد.
  • سبزی خورشت قورمه سبزی را به صورت خیلی ریز خرد کنید چون هم خورشت شما بهتر جا می افتد و هم اصولا باید سبزی خورشت ریزتر باشد. چون اگر درشت خرد کنید خورشت شما هر چقدر بجوشد جا نمی افتد.
  • نسبت سبزی های خورشت قورمه سبزی بستگی به ذائقه هر شخص دارد اما اگر سبزی خورش زیاد باشد طعم خورشت شما تند می شود و اگر اسفنجاج زیاد باشد خورشت شما مزه خورش آلو اسفناج را خواهد داد و اگر شنبلیله خورشت قورمه سبزی شما زیاد باشد مزه خورشت شما تلخ می شود و اگر گشنیز خورشت شما زیاد باشد موقع خوردن بوی گشنیز اذیت خواهد کرد.

نکاتی در مورد گوشت خورشت قورمه سبزی

  • نباید گوشت قورمه سبزی را به صورت ریز خرد کنید بهتر است در اندازه های گردویی درشت خرد کنید و از گوشت راسته نیز می توانید استفاده کنید همچنین استفاده از گوست گوساله یا گوسفند بستگی به ذائقه خانواده شما دارد. خیلی ها عقیده دارند خورشت قورمه سبزی با گوشت گوسفند بدون چربی خوشمزه تر می باشد.
  • موقع خرد کردن گوشت پیشنهاد می کنیم استخوان های کوچک را از گوشت جدا کنید چون موقع خوردن اذیت می کند و حتی ممکن است زیر دندان بیاید.

نکاتی در مورد لوبیای قورمه سبزی

معمولاً لوبیایی که در خورشت قورمه سبزی استفاده می شود لوبیای قرمز یا چیتی است البته در بعضی از شهرهای ایران از لوبیا چشم بلبلی هم موقع پخت خوورشت قورمه سبزی استفاده می کنند.

نکاتی در مورد چاشنی خورشت قورمه سبزی

  • لیمو عمانی به همراه آب و آبلیمو و آبغوره استفاده می شود و جز جدانشدنی خورشت قورمه سبزی می باشد که در دو نوع روشن و تیره است پیشنهاد می کنیم برای خورشت قومه سبزی از نوع لیمو عمانی رنگ تیره استفاده کنید.
  • اگر از لیمو عمانی در خورشت قورمه سبزی استفاده کنید رنگ خورشت شما را تیره می کند که البته برای حل این مشکل از رب گوجه فرنگی همراه با لیمو عمانی استفاده می کنند که این کار از میزان رنگ سبزی خورشت قورمه سبزی می کاهد.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.